Loading …

Loading …

Zawód asystentka – jak zacząć wielką karierę? 

Zaczynasz pracę jako asystentka? To doskonale, bo to może być początek świetnej kariery. Wiele osób swoje życie zawodowe zaczynało u boku innych, ucząc się jak odnosić sukcesy, np. George Lucas czy Alexi Lubomirski, którego zdjęcia zdobią okładki Harper’s Bazaar i Vogue’a. Jak pokierować swoją karierą, by odnieść sukces? Zawód asystentka – zrób z nami pierwszy krok!

Czy warto być asystentką?

Lubomirski asystował Mario Testino, znanemu peruwiańskiemu fotografowi tworzącemu sesje dla Gucciego, Burberry, Versace czy Michaela Korsa. Lucas był asystentem nauczyciela. Czego się nauczyli? Pamiętasz film „Diabeł ubiera się u Prady”? Brr… pomyślisz, nie chciałabyś być asystentką, przy takiej szefowej. Mamy nadzieję, że lepiej trafisz, ale nauczyć się możesz tak dużo, że w kolejnej pracy zajmiesz samodzielne, a nawet kierownicze stanowisko. Bo zawód asystentki tego właśnie uczy, masz wpływ na wiele spraw, musisz szybko reagować i błyskawicznie odpowiadać na potrzeby przełożonego. A to bardzo cenne umiejętności!

Zawód asystentka – co należy do jej zadań?

Pierwszymi sekretarzami byli staroegipscy skrybowie, pracowicie żłobiący napisy w kamieniu. W średniowieczu byli to kronikarze, a współcześnie to przede wszystkim pracownicy administracji. W biznesie nazwa sekretarz odeszła do lamusa i zastąpiło ją określenie asystent, nawiązujące do asystowania innym, wspierania ich pracy i jej organizacji.

Twoje zadania na pewno nie ograniczą się do kserowania dokumentów i przełączania rozmów do prezesa! To znacznie poważniejsza funkcja. Według danych międzynarodowej firmy rekrutacyjnej Page Personnel typowe obowiązki asystentki to:

  • zarządzanie kalendarzem przełożonego,
  • zarządzanie komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną,
  • przygotowywanie raportów i analiz,
  • organizacja spotkań,
  • rozliczanie wydatków.

Aż 15 proc. swojego czasu pracy asystenci poświęcają na zadania ad-hoc – muszą więc wyróżniać się dużą kreatywnością i zaradnością. Znamy przypadki i bardzo niezwykłych zleceń, jak zdobycie pokrowca na helikopter czy też sprowadzenie elektronicznych gadżetów przed ich premierą. Nastaw się więc na wyzwania i kreatywne podejście do problemów!

Czego nauczysz się jako asystentka?

Asystenci to biznesowa wizytówka firmy. Pracując jako asystentka nauczysz się odpowiedzialności, wielozadaniowości, asertywności oraz podzielności uwagi. A przede wszystkim staniesz się mistrzem komunikacji! To do Ciebie będą spływały wszystkie prośby, a osoby z innych działów przyjdą poplotkować lub czegoś dowiedzieć. Bardzo szybko nabierzesz wyczucia, co komu i jak odpowiedzieć. Bo Twoja praca wymaga umiejętności dyplomatycznych! Zajmujesz przecież strategiczną pozycję! Do tego będziesz mieć doskonałą okazję, aby podpatrywać przy pracy tych, którzy np. zarządzają firmą. Dlatego, gdy przyjdzie do awansu lub zmiany pracy, będziesz cennym nabytkiem dla nowej firmy i doskonale poradzisz sobie w innym miejscu!

Asystentki od zadań specjalnych

Najczęściej karierę asystentki zaczynasz już na studiach. Pierwszy krok to asystentka biura, wówczas do Twoich obowiązków należą głównie kwestie administracyjne i organizacyjne. Osoby z dwuletnim doświadczeniem na tym stanowisku mogą się ubiegać o pozycję asystenta zespołu, która wspiera pracę nawet kilkudziesięciu osób. Wyżej w hierarchii plasują się asystentki zarządu. Są to osoby z kilkuletnim doświadczeniem pełniące zarówno funkcje administracyjne, jak i reprezentacyjne, które współpracują ściśle z zarządem firmy.

Pensja asystentek

Asystentki mogą zarobić nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. Pensja asystentki biura waha się między trzema a czterema tysiącami złotych brutto miesięcznie. Na stanowisku asystentki zespołu spodziewaj się zarobków w przedziale od 3,5 do 4,5 tysiąca złotych brutto miesięcznie. Wynagrodzenie asystentki zarządu zaczyna się od 5-7 tysięcy złotych brutto miesięcznie.

Jak dalej pokierować swoją karierę?

Co dalej? Czujesz, że już wiele osiągnęłaś i czas na kolejny krok w karierze? Osoby z takim doświadczeniem świetnie nadają się na menedżerów zespołów, także międzynarodowych, gdyż sztukę koordynacji i komunikacji międzyludzkiej opanowały do perfekcji. Mogą także z sukcesem pełnić funkcję konsultantów tworzących kreatywne rozwiązania najtrudniejszych problemów biznesowych. Ze względu na to, że organizację mają w jednym palcu, sprawdzą się również w agencjach eventowych i PR. Masz więc sporo możliwości, by rozwinąć żagle.