Loading …

Loading …

Jak zdać sesję? 6 kroków do sukcesu

Sesja zimowa zbliża się wielkimi krokami. Jeśli przed Tobą szereg egzaminów i zastanawiasz się, jak im podołasz, konieczne przeczytaj nasze porady! Pomogą Ci się skutecznie przygotować i z powodzeniem zdać sesję!

1. Przygotuj strategię

Nauka pójdzie Ci znacznie sprawniej, jeśli rozpoczniesz ją od dobrego planu. Zacznij od wypisania wszystkich czekających Cię egzaminów oraz uporządkowania ich w czasie. Kiedy będziesz już wiedzieć, jak przedstawia się Twój sesyjny kalendarz, oznacz zaliczenia według ich ważności. Po poznaniu priorytetów, podziel obowiązujący materiał na mniejsze części i rozplanuj naukę. Dzięki temu nie przytłoczy Cię nadmiar informacji. Możesz też skorzystać z jednej z wielu technik ułatwiających przyswajanie materiału – powtarzanie na głos, mapy myśli, fiszki, mnemotechniki czy podkreślanie na kolorowo. Wybierz tę, która odpowiada Ci najbardziej i do dzieła!

2. Wyloguj się do nauki

Intensywna nauka wymaga odpowiednich warunków. Miejsce, w którym przygotowujesz się do egzaminów powinno być ciche i spokojne. Najlepiej uczyć się przy biurku w swoim pokoju lub bibliotece. Ważne, by stanowisko pracy było dobrze oświetlone. Na czas nauki wyłącz telefon. Nie pozwól, żeby rozpraszały Cię wiadomości od znajomych i powiadomienia z mediów społecznościowych. Jeśli masz taką możliwość, co jakiś czas wietrz pomieszczenie, w którym się uczysz. Gdy poczujesz zmęczenie, wstań od biurka i przejdź się, by się rozciągnąć i wyprostować kręgosłup.

3. Oderwij się od książek

Każdą chwilę poświęcasz na naukę, rezygnując ze swojego hobby? Błąd. Jeśli np. lubisz ćwiczyć, znajdź czas na siłownię lub bieganie. W trakcie wysiłku fizycznego dotlenisz mózg, dostarczysz sobie endorfin i zmniejszysz poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Przekonasz się, że po ćwiczeniach będziesz dużo efektywniejszy.

4. Nakarm swój mózg

Pizza, czipsy i cola to nie najlepsze menu na egzaminacyjne wyzwania. Cukier i kofeina dodadzą energii, ale tylko na krótką chwilę. Proces zapamiętywania wspomaga lecytyna, którą znajdziesz w orzechach czy kiełkach pszenicy. Dla poprawnego funkcjonowania układu nerwowego warto również sięgać po produkty bogate w potas (banany, brzoskwinie, winogrona, ziemniaki, pomidory), magnez (pestki dyni, kakao, koper, natka pietruszki, migdały, kasza gryczana) oraz cynk (chude mięso, ryby, chleb pełnoziarnisty).

5. Wysypiaj się

Nieprzespanie jednej czy dwóch nocy, sprawi, że kolejnego dnia będziesz zmęczony i możesz mieć problemy z przyswajaniem nowego materiału. Dlatego, wbrew studenckim przyzwyczajeniom, powinieneś spać regularnie. Jeśli spadek energii dopadnie Cię w ciągu dnia, w walce ze znużeniem pomoże tzw. power nap, czyli 20-30 minutowa drzemka, która pozwoli na szybką regenerację organizmu.

6. Opanuj stres

Jednym z największych wrogów każdego studenta w trakcie sesji jest stres. Kumulacja materiału oraz perspektywa wielu trudnych egzaminów mogą sprawić, że w Twojej głowie pojawi się myśl: „Nie dam rady”! W przywróceniu wewnętrznego spokoju pomogą Ci techniki relaksacyjne np. relaksacja progresywna Jacobsona. W ten sposób pozbędziesz się napięcia mięśni i uspokoisz oddech. W sytuacji silnej presji, możesz sięgnąć po naturalne ziołowe leki uspokajające, np. Kalms. Takie preparaty pozwolą Ci pokonać stres zarówno w trakcie nauki, jaki i podczas egzaminu, nie osłabiając sprawności Twojego umysłu. Dla jeszcze głębszego relaksu możesz przygotować sobie gorąca kąpiel, pójść na spacer lub posłuchać kojącej, łagodnej muzyki.

W dniu egzaminu

Bądź spokojny. Zrobiłeś wszystko, co w Twojej mocy, żeby dobrze zdać egzamin. Weź głęboki oddech i myśl pozytywnie. Odpowiednie nastawienie to połowa sukcesu. Gdy już poznasz pytania, czytaj je powoli i dokładnie. Pamiętaj, że zazwyczaj to pierwsza odpowiedź jest najlepsza. Na koniec sprawdź, czy poprawnie wpisałeś swoje dane i czy przeniosłeś właściwe odpowiedzi na kartę odpowiedzi. Powodzenia!