Loading …

Loading …

Jak rozmawiać z przełożonym, aby nas słuchał? Poradnik dla niepewnych

Dobre relacje z przełożonym to lepsze samopoczucie i bardziej optymistyczne nastawienie do pracy. To także wyższa samoocena i większa wydajność. Aby w przyszłości samemu stanąć na czele zespołu, niezbędna jest umiejętność przekonania szefa do naszych pomysłów. Niestety, często nie jest to łatwe. Radzimy, jak rozmawiać z przełożonymi, aby nas słuchali.

Przełożony pełni bardzo ważną funkcję w naszym życiu zawodowym. Jego decyzje mają wpływ na realizowane przez nas zadania, rozwój oraz przyszłą karierę. Zachowanie szefa oddziałuje także na atmosferę panującą w zespole. Warto więc zadbać o to, by relacje z nim były jak najlepsze.

Jaki jest Twój szef?

Przełożonych można zasadniczo podzielić na dwie kategorie: wyważonych i surowych. Wyważony nagrodzi Twój wysiłek pochwałą, zrozumie, że dziecko może czasami zachorować, a autobus się spóźnić. Surowy będzie z kolei przesadnie Cię kontrolował i skupiał wyłącznie na pracy. Pamiętaj też, że w połowie to Ty odpowiadasz za relacje ze swoim przełożonym. Jeżeli w życiu łatwo wchodzisz w rolę ofiary, podobnie zachowasz się w stosunku do szefa. Warto więc dokonać najpierw zmiany w samym sobie, a dopiero później rozglądać się za nową pracą.

Poznaj swojego szefa

Niezależnie od tego, do jakiej kategorii należy twój szef, warto, byś go dobrze poznał. Obserwuj co poprawia mu humor, co go złości, kogo i za co ceni. Im więcej będziesz wiedział o jego zachowaniach i reakcjach na różne sytuacje, tym łatwiej będzie Ci z nim współpracować. Pomoże Ci to też znaleźć skuteczny sposób na rozmowę oraz przekonanie szefa do swoich pomysłów i rozwiązań.

Jak rozmawiać z surowym przełożonym? 5 porad

1. Zachowaj spokój

Podczas rozmowy z szefem kontroluj sposób jej prowadzenia. Zwracaj uwagę na ton głosu, mowę ciała oraz konstrukcję wypowiedzi. Jeżeli masz odmienne zdanie, nie próbuj za wszelką cenę udowodnić, że szef się myli. Pokaż zalety innych opcji, podpieraj się autorytetami lub liczbami. Unikaj kategorycznych i emocjonalnych stwierdzeń. Jeśli podasz konkretne argumenty, szefowi będzie trudniej się z Tobą nie zgodzić.

2. Bądź zawsze profesjonalny

Gdy Twój przełożony nie toleruje nieprzygotowania lub spóźniania, staraj się unikać takich zachowań – nie dawaj mu powodów do krytyki Twojej osoby. Na zadane pytania zawsze odpowiadaj rzeczowo. Nie przychodź do przełożonego z prośbą o rozwiązanie problemu za Ciebie, ale sam prezentuj rekomendowane wyjście z trudnej sytuacji. Jeśli masz ważne spotkanie, dobrze się do niego przygotuj. Pamiętaj, że wygląd też ma znaczenie. Ubieraj się odpowiednio do okazji, zawsze czysto i schludnie. Jeśli będzie zachowywał się profesjonalnie, Twój przełożony będzie traktował Cię poważnie i będzie bardziej liczył z Twoim zdaniem.

3. Bądź konkretny

Jasno wyrażaj swoje myśli. Podczas rozmowy patrz w oczy i mów w pierwszej osobie. Jeżeli czegoś nie rozumiesz, nie bój się zadać pytania. Podkreśl, że masz na uwadze dobro projektu i zależy Ci na otrzymaniu pełnej informacji.

4. Zachowaj dystans

Bardzo ważne jest, by w kontaktach z przełożonym zachować odpowiedni dystans. Nawet jeśli macie dobre relacje, nie traktuj go od razu jak kumpla. Niech szef czuje, że jest dla Ciebie autorytetem i darzysz go odpowiednim szacunkiem. Jeśli zobaczy w Tobie partnera, będzie bardziej skłonny do rozmów.

5. Nie daj się zastraszyć

Niezależnie od tego, jak potoczy się Wasza rozmowa, pamiętaj, że nikt nie ma prawa na Ciebie krzyczeć lub Cię obrażać. Jeżeli Twój szef to robi, natychmiast stanowczo zaprotestuj. Jeśli to nie pomoże poproś o rozmowę z jego zwierzchnikiem.

Jak przekonać wyważonego przełożonego do swojego pomysłu? 5 sposobów

1. Bądź profesjonalny

Tak jak w przypadku surowego szefa, wywiązuj się ze swoich obowiązków i bądź zawsze dobrze przygotowany. Szef będzie wtedy widział, że przykładasz się do pracy i poważnie o niej myślisz. Będziesz dla niego bardziej wiarygodny i chętniej wysłucha Twoich pomysłów czy problemów.

2. Panuj nad emocjami

Gdy komuś ufasz, możesz pozwalać sobie na bardziej swobodne zachowanie i wyrażanie opinii. Jednak w pracy nie możesz demonstracyjnie się obrażać, stroić fochów i wszczynać kłótni. W ten sposób na pewno nie zadziałasz na swoją korzyść. Takim zachowaniem zniechęcisz szefa do podejmowania z Tobą kolejnych rozmów. Agresywne zachowanie z pewnością też nie przekona go do Twoich racji.

3. Zachęcaj do dawania informacji zwrotnej

Pamiętaj, że przełożony-przyjaciel ma często problem z dawaniem feedbacku, zwłaszcza, gdy jest on negatywny. Gdy widzisz więc, że może być niezadowolony z Twojej pracy, skłoń go do rozmowy. Dzięki temu będziesz mógł nad sobą pracować i stale się rozwijać. Udowodnisz w ten sposób, że bardzo zależy Ci na ciągłym podnoszeniu swoich umiejętności i kompetencji. Wspólna rozmowa może też przynieść nowe rozwiązania.

4. Bądź uważny

Obserwuj swojego szefa, bo możesz mieć do czynienia z manipulatorem. Część osób wie, że łatwiej ulegamy wpływom osoby sympatycznej. Jeżeli tak jest, nie daj się wciągnąć w tę grę. Jeśli jesteś przekonany co do słuszności swojego pomysłu, przedstaw niepodważalne argumenty. Wtedy Twojemu szefowi nie będzie tak łatwo odprawić Cię z kwitkiem.

5. Oddzielaj życie prywatne od służbowego

Jeżeli spotykasz się ze swoim przełożonym także po pracy, sam narzuć granice. Nie rozmawiaj z nim w wolnym czasie o sprawach służbowych i odwrotnie. Dzięki temu stworzysz profesjonalną relację i przełożony będzie traktował Cię i Twoje pomysły poważnie.

Warto walczyć!

Warto zadbać o dobrą relację z szefem, zwłaszcza, gdy lubisz swoją pracę i daje Ci ona satysfakcję. Wypracowanie zdrowych stosunków z przełożonym, zwłaszcza tym trudnym, wymaga czasu i wysiłku. Pamiętaj jednak, że warto. Bądź profesjonalny i sumiennie wykonuj swoją pracę, a staniesz się bardziej wiarygodny i istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że zostaniesz wysłuchany.